weekje nederland

27 maart 2016 - Dolná Tižina, Slowakije

Een weekje Nederland!

Hallo allemaal,

Tijme en Niels hadden de week van 29 februari tot 4 maart vrij van school. We hebben begin februari genoten van een super leuk weekje wintersport met de familie Barends, dus echt op vakantie gaan zat er even niet in!

De kinderen wilden heel graag even naar Nederland en dat hebben we gedaan!

Op 28 februari heeft Paul ons (Tijme, Niels en mij) naar het vliegveld gebracht. Wel een beetje een omgekeerde wereld. Paul is natuurlijk veel vaker alleen in Brno geweest, alleen nu gingen wij weg en bleef Paul thuis bij Diddle, want hij moest gewoon werken.

Na een turbulente vlucht, stonden opa Mario en oma Tiny ons op te wachten in Eindhoven. Fijn om te zien hoe de kinderen hun om de nek vlogen.

We zijn in Oisterwijk de koffers af gaan zetten. Grappig om weer even heel normaal je eigen huis in te lopen en het voelt dan meteen ook alsof je niet weg bent geweest. (het verschil van interieur daargelaten) Toen ik met kerst “thuis” kwam was het wat vreemd en onwennig in de eerste paar dagen, maar dat was nu helemaal niet.

Daarna op naar Haaren met opa Mario en oma Tiny, want opa Jos was jarig. Jeroen, Nienke, Stijn en Lars waren er ook en de jongens waren door het dolle heen om elkaar weer (na twee lange weken sinds de winter sport…..) te zien. Heerlijk om een kop thee te drinken en ondertussen te kunnen genieten van het feit dat al die lieve mensen op armslengte afstand aanwezig waren.

Na lekker gegeten te hebben (o.a. frikadellen!!!) ben ik met de jongens terug gegaan naar Oisterwijk. Ze moesten op tijd naar bed, want ze zouden allebei een dagje naar school gaan op maandag.

Het was vakantie, maar toch in het regime van opstaan, aankleden, eten, tandenpoetsen en weg wezen........anders zijn we te laat op school! Het voelde eigenlijk ook meteen weer heel normaal om daar binnen te lopen en de kinderen en leerkrachten weer te zien.

Terwijl de kinderen op school waren, had ik even tijd om boodschappen te doen. Heerlijk om door de AH te lopen en alles gewoon nog op de zelfde plek te kunnen vinden. Al die dingen die niet te krijgen zijn in Tsjechië weer even in je winkelwagentje te kunnen stoppen. Ook zo lekker dat de afstand van huis naar iedere andere plek in Oisterwijk niet langer duurt dan 5 a 10 minuten rijden. Dat was dus echt even plezier hebben in de kleine dingen die je normaal voor lief neemt!!! Tsja, soms is er niet veel nodig om echt te kunnen genieten!!

Toen ik Tijme van school ging halen was hij heel boos toen ik zei dat hij de volgende dag niet naar school zou kunnen, omdat we andere plannen hadden. (lunchen bij opa en oma in Vught, naar de tandarts, verjaardag van Stijn…) Het liefst was hij de hele week naar school geweest en het was net een spons die alle indrukken, contacten met vriendjes, etc. aan het opzuigen was. Er werd wel heel leuk op school gereageerd door kinderen, ouders en leerkrachten. Tijme heeft zelf een Engelse les gegeven aan zijn (tijdelijke) klasgenootjes.

De jongen hadden allebei al uitgekeken naar het kunnen spelen met hun vriendinnetjes. Veerle en Niels hebben bij ons gespeeld en Tijme en Elise op nummer 18. Joris en ik hebben allebei gekookt en omdat de kinderen nog vol energie zaten hebben we alles met zijn achten samen bij ons opgegeten. Ik houd wel van die spontane ideeën!

Op dinsdagochtend konden we gelukkig nog even bij de huisarts terecht voor Tijme (hij had in de nacht een pseudokroep aanval gehad en klonk als een klein zeehondje) en om 14:00 hadden we een afspraak bij de tandarts voor controle. Tussen de middag hebben we lekker in Vught bij opa en oma geluncht. Na de tandarts hebben we nog even dag gezegd bij Huize Theresia. 's Middags zijn we naar Stijn geweest voor zijn verjaardag. Alweer 10 jaar geleden dat ik voor de eerste keer tante werd!

Woensdag hadden de kinderen van de tovervogel een dagje vrij, dus Tijme kon niet naar school. Tijme heeft het feestje van Stijn gehad en ze zijn wezen zwemmen. Ik ben samen met Niels en oma Tiny even naar het dorp geweest. Zo’n weekje gaat zo ontzettend snel.

Op donderdag is Tijme nog een dagje naar school geweest. Niels had geen zin, die had iedereen weer even gezien en het was immers vakantie!! Wel wilde ze allebei ‘s middags naar de BSO, zodat ze met alle kinderen daar konden spelen. De leidsters vonden het erg leuk en zeiden dat het was alsof ze niet weg geweest waren.

Op vrijdagochtend wilde Tijme nog graag de hele dag naar school. Een ochtend was het compromis. In de ochtend ben ik met Niels bij Boukje en de kids geweest. In de middag wilde ik graag wat gezelligs met de jongens gaan doen en we hadden om 5 uur met de neefjes Stijn en Lars afgesproken om te gaan eten bij “Etenstijd” in Tilburg. Blijer kan je ze niet maken en zo hadden ze toch nog een klein beetje “neefjesdag”. Ook gezellig om even bij te kunnen kletsen met Nienke!

Op zaterdag zou Niels het feestje hebben van Gijs. Tijme vierde zijn eigen kinderfeestje.

Oma Trees was nog even langsgekomen en vertelde dat ze nog kortingskaartjes had om Efteling kaartjes te kunnen kopen. Niels (die helemaal gek is op de Efteling) zei tegen oma dat hij graag naar de Efteling wilde! We hadden net uitgelegd dat dat deze vakantie niet meer zou kunnen en dat we al zo veel leuke dingen gedaan hadden……toen belde de moeder van Gijs met goed nieuws en slecht nieuws! Het feestje van Gijs ging niet door omdat zijn vader de griep had gekregen, maar….ze wilde graag Niels en Gijs meenemen naar de Efteling!!! Niels was door het dolle heen en heeft enorm genoten in de Efteling.

Met het kids van het feestje van Tijme zijn we naar de Ontdekfabriek geweest in Eindhoven. Super leuk! Ook leuk om te zien dat ze al echt goed zelfstandig kunnen werken en met hele creatieve ideeën komen. Ze konden van oude elektronische apparaten iets nieuws maken, een rainmaker maken, een bootje van piepschuim “zagen”, allerlei proefjes zelf uitvoeren en er stond zelfs een 3d printer. Met een greenscreen hebben de kids een filmpje gemaakt. Hierbij was het wel wat lastiger om iedereen op een lijn te krijgen. Te veel verschillende ideeën en waarschijnlijk al te lang geconcentreerd bezig geweest. Wel een eyeopener voor Tijme om te zien hoe films gemaakt kunnen worden. Een super geslaagde middag, mede door de hulp en gezelligheid van Sophie!

Op zondagochtend kwamen opa Mario en Oma Tiny ons al vroeg halen en zij hebben ons naar het vliegveld gebracht. Toch wel weer lastig om afscheid te nemen, maar dat hoort er bij! Het andere alternatief zou zijn niet naar Nederland te gaan, maar dat zou nog lastiger zijn. Na een super goede vlucht stond Paul ons op te wachten op het vliegveld in Brno. Om 12:00 uur waren we weer thuis!

We hebben geprobeerd om twee weken in een week te proppen en ik denk eigenlijk dat dat ook gelukt is, want wat ik nu geschreven heb is nog maar de helft van wat we echt allemaal gedaan hebben.

Terug in Tsjechië, maar voorlopig nog niet echt terug naar de orde van de dag, want Paul zou nog een paar dagen gaan skiën in Oostenrijk met zijn vrienden, 16 maart zouden opa Mario, oma Tiny, Boukje, Bram en Gijs naar Tsjechië komen en meteen daarna moest Paul naar Marseille. Nu met de paasdagen zijn we voor het eerst sinds een jaar met zijn vieren een paar dagen weg. We een huisje in Slowakije gehuurd en genieten daar op het moment met volle teugen van, maar dat lieve mensen, dat is weer een ander verhaal................(om maar in de sfeer van de Efteling te blijven)

lieve groetjes uit Slowakije

1. Sophie:
    27 maart 2016
    Gezellig om weer alles te lezen Maartje! En wij vonden het supergezellig dat jullie er weer even waren!
  2. Tiny en mario:
    27 maart 2016
    Fijn om te lezen hoe jullie genieten knuffel van opaMario en oma Tiny
  3. Conny Brans:
    27 maart 2016
    Lieve Maartje, wat leuk om te horen en te lezen dat het jullie goed gaat. Ik hoor ook wel eens wat van oma Tiny, we raken nooit uitgepraat. Fijn dat jullie zo genoten hebben in Nederland.
    Liefs uit Purmerend. Johan en Conny
  4. Maya Beek:
    28 maart 2016
    Oh wat hebben jullie het weer super leuk gehad!!!.Hier alles zijn gangetje.Henk is al bijna weer 1jaar in de aow,maar verveeld zich nooit.Hoor van oma Trees ook wel het een en ander als we op de Maandag koffie drinken.Heel veel lieve groetjes van ons!!!
  5. Carolien Verbeet:
    28 maart 2016
    het afscheid is altijd moeilijk,maar ze hebben weer ,n mooie tijd gehad!!! jullie zoon,s zijn vroeg internationaal,en zelfstandig!! hartelijke groeten en liefs
    carolien
  6. Joop Uiterwaal:
    30 maart 2016
    We lezen alles hoor en van je ouders horen we ook het een en ander. Fijn, dat het jullie daar zo goed gaat en kijk eens naar buiten... de zon komt er weer bij en de temperatuur stijgt, dus gaan we de zomer weer tegemoet. Fijne tijd nog; tante Betsie en oom Joop en de rest.
  7. Hanny Oerlemans:
    30 maart 2016
    Fijn te horen dat het jullie goed gaat, zowel in Nederland als in Tjechië. Goed dat de kinderen nog weer even naar hun oude school zijn geweest, zo houd je de contacten scherp aan beide kanten. Ze passen zich toch ook wel heel makkelijk aan hè, geweldig. Ik wens jullie nog een heel goede tijd daar en blijf genieten !
    Liefs en tot ziens, Hanny