Een ochtendje vrijwilligers werk in de dierentuin van Brno.

3 april 2016 - Brno, Tsjechië

Hallo allemaal,

In december zijn we met zijn vieren naar de dierentuin in Brno geweest. De kinderen hebben lange tijd een abonnement gehad op de Beekse Bergen samen met Oma Trees. Ze zijn dus wat dierentuinen betreft niet snel onder de indruk. We waren echter blij verrast. Zo ie zo is het erg leuk dat je voor omgerekend 11 euro met de hele familie een dagje naar de dierentuin kunt, maar het was echt een mooie dierentuin. We hebben die dag maar de helft van de dierentuin gezien en belooft dat we wel weer een keer terug zouden gaan. Toen we weg gingen uit de dierentuin zei Paul: "Oh ja dat is waar ook, FEI sponsort de dierentuin van Brno."

Ergens in februari kreeg Paul een mailtje dat, omdat FEI sponsor is, je je op kon geven als je op 19 maart als vrijwilliger mee wilde helpen om de dierentuin "lente" klaar te maken. Na even contact gehad te hebben met Boukje, (die net de vlucht naar Brno vastgelegd had) hebben we ons gezin en Boukje met Bram opgegeven om op zaterdagochtend mee te gaan helpen.

Oma Tiny en Opa Mario zijn bij Gijs gebleven en hebben genoten van een rustig ochtendje. We werden om negen uur verwacht bij de parkeerplaats voor bij de ingang van de dierentuin. Hier moesten we een handtekening zetten zodat de dierentuin niet aansprakelijk zou zijn bij ongevallen en dat we begrepen hadden dat het niet heel handig is om bv in het tijgerverblijf te gaan staan!! Via de achteringang zijn we de dierentuin in gegaan, waar we een briefing kregen over wat we wel en niet mochten doen.........in het Tsjechisch dus daar is niet veel van blijven plakken.

Paul had ons niet opgegeven om ergens specifiek te kunnen gaan helpen en dus konden we met de laatste groep mee. We werden ingedeeld bij de kinderboerderij. Voor Bram ideaal, maar Niels heeft het eerste (half) uur lopen mopperen om twee redenen. 1. Hij had liever bij "echte" dieren geholpen en 2. de kinderboerderij ligt bijna het verste weg vanuit de ingang! Aangezien de dierentuin tegen de berg aan ligt was dit niet alleen een flinke wandeling, maar ook een flinke klim! Uiteindelijk zag hij in dat iedereen plezier in het helpen had en is heeft hij goed en met plezier meegeholpen.

Tijme kon er geen genoeg van krijgen. Nog een kruiwagen zand hier, een kruiwagen hooi daar, maar vooral ook vele kruiwagens met poep uit de hokken van de pony's heeft hij weggereden. Bram heeft goed meegeholpen en zich samen met Niels ook uitstekend vermaakt in de speeltuin die aan de kinderboerderij grenst. Om half twaalf zijn we met zijn zessen de helft van de dierentuin gaan verkennen die we nog niet gezien hadden in december.

Nog niet alle dieren waren al buiten, dus we hebben nóg niet alles kunnen zien. Het werd ook steeds guurder en kouder en toen we besloten hadden om richting de uitgang te lopen, hoorde we "hé Niels, what are you doing here?". Waarop Niels heel nuchter reageert met "seeing the animals at the zoo!". Het was Vid, een jongetje uit zijn klas die daar met zijn familie was. Zijn moeder vertelde dat ze een abonnement hebben en daar vaak in het weekend te vinden zijn, behalve in de zomer, want dan is het blijkbaar te druk en te warm.

Voldaan en ook wel een beetje vermoeid zijn we naar huis gegaan. Ik heb nog heel de middag "plezier" gehad van ons uitje naar de dierentuin, want ik ben allergisch voor paarden en dan is het uitmesten van een ponystal natuurlijk niet het meest slimme idee. Gek genoeg heb ik er tijdens het helpen geen last van gehad en kwam dat pas toen we thuis binnen waren. Al met al een erg leuke ochtend en wie weet volgend jaar toch maar de leeuwenkooi schoon maken..........

Lieve groetjes van ons

1. Maya Beek:
    3 april 2016
    Hoy Allemaal wat geweldig!!!!! Het is daar goed toeven als ik het zo allemaal lees.En wat leuk dat Papa en Mama er zijn en natuurlijk je zusje met haar kinderen.Jullie hebben geen tijd om ons te missen zo veel ondernemen jullie.Wij hebben er net 43k.m.er op zitten zijn heerlijk gaan fietsen de eerste mooie dag.Heel veel groetjes uit het mooie Oisterwijk.Henk en Maya.
  2. Tiny en mario:
    3 april 2016
    Het waren mooie dagen, met z'n allen in BRNO.We hebben geboft met het mooie weer.We hebben genoten, en de laatste dag ook nog een stukje van de verleende hulp in de dierentuin, want iedereen rook naar paarden p..p.
    Lieve poepescheten , dank je voor de mooie foto's en de fijne dagen. Dikke knuffel van opa Mario en oma Tiny
  3. Mies en marja:
    8 april 2016
    Eindelijk kunnen wij jullie volgen daar ergens in Tsjechië, leuk om zo te volgen, en we zien nu ook hoe hard jullie kinderen groeien en genieten natuurlijk.
    We horen de ,verhalen, van Mario en Tiny, maar nu lezen we het zelf.
    lieve groeten van ons uit Vught tot het volgende verhaal/avontuur
    mies en marja