weekend van 16 en 17 april

29 april 2016 - Brno, Tsjechië

Dobry den,

O vikendu 16 a 17. dubna Tijme měl narozeniny a byli jsme v Boskovicich na Hradě.

(In het weekend van 16 en 17 april heeft Tijme zijn verjaardag gevierd en zijn we in Boskovice bij het kasteel geweest.)

Tijme had zijn kinderfeestje nog niet gevierd met zijn klasgenootjes in Tsjechië.  Aangezien Tijme 7 klasgenootjes heeft, mocht hij iedereen uitnodigen en ook nog Anthony (het Franse jongetje waar hij vaak mee speelt). Uiteindelijk hebben we besloten om op 16 april een “ouderwets” kinderfeestje bij ons thuis te houden. Eén meisje kon niet die dag dus er waren in totaal 4 jongens en 5 meisjes. Cadeautjes worden in Tsjechië over het algemeen in een mooie papieren zak/tas gegeven en niet ingepakt.

We hadden bedacht dat T-shirts versieren een leuke activiteit was voor iedereen, maar vooral voor de meiden. De jongens konden daarna in de kelder een Ping-Pong wedstrijd houden. Iedereen heeft zijn best gedaan en zelfs voor twee meisjes was het de eerste keer dat ze een naald en draad vast hebben gehouden om kraaltjes op hun T-shirt te kunnen naaien. Iedereen had ook echt een ander ontwerp gemaakt.

Gelukkig was het, tegen alle verwachtingen in, ontzettend mooi weer en konden de kinderen lekker buiten spelen. We hadden de fotospeurtocht dus ook niet voor niets gemaakt. We hadden een route door het dorp uitgestippeld met als eindpunt Linden, de pizzeria waar alle kinderen een ijsje kregen. Leuk om de kinderen uit Tijmes klas even in onze setting mee te maken. Een echt internationaal feestje. Het feestje was van 11:00 tot 15:00 en die tijd is omgevlogen. In ieder geval heeft niemand zich verveeld en alle kinderen waren aan het protesteren dat ze te vroeg opgehaald werden.

Op zondagmiddag zijn we na het maken van het Nederlandse huiswerk naar Bosckovice gegaan. Een klein dorpje ten noorden van Brno. Ik had gehoord dat er onderweg een “echte nagemaakte” American Dinner was. Hamburgers en milkshakes!! Echt heel leuk en lekker. De jongens vonden het beter dan Mac Donalds!!

Het kasteel in Boskovice lag op een erg mooie plek. Het was een ruïne, maar wel een waarbij ze behoorlijk wat onderhoud aan het uitvoeren waren. Paul bleef maar zeggen dat hij zijn geld er niet in zou steken. M.n. ook omdat hij niets snapte van de lay-out van het kasteel. Moeilijk om te bedenken dat er ooit mensen echt gewoond en geleefd hebben in het kasteel. Dat het vroeger een ridderzaal had en slaapkamers etc. Gelukkig hebben wij allemaal een dusdanig grote fantasie dat we kunnen dansen in de ridderzaal van een ruïne. Tijme vroeg zich af of alles vroeger ook kleur gehad heeft, omdat alle oude tekeningen en foto’s altijd zwart-wit zijn.

Het is een heel leuk weekend geweest! Lieve groetjes van ons

1. Mies en marja:
    9 mei 2016
    Hallo Maartje Paul,Tijme en Niels
    Is het bij jullie ook nu beter weer,hier gelukkig wel,in onze moestuin groeide de asperges maar niet ,nu kunnen we ze steken en eten,en kunnen we Mario Tiny en Leo en Carla uitnodigen,weer gezelie en er wordt natuurlijk veel over jullie en onze kleinkinderen verteld. Volgens ons zijn jullie al bijna een Jaar in Tsjechie ?En zo te zien gaat het goed met de taal? Heel veel lieve groetjes baai baai zwaai zwaai
  2. Carolien Verbeet:
    10 mei 2016
    hallo familie ,de jongens hebben weer ,n mooi uitstapje gemaakt..aan alles te merken gaat het goed met Jullie, knuffels en groetjes uit Beek !!