Winter weer!

30 januari 2016 - Brno, Tsjechië

Winter weer!

Niels was ontzettend teleurgesteld dat er geen sneeuwvlokje te zien was met kerstmis in Nederland. Hij kwam eerste kerstdag onze slaapkamer opgelopen en vroeg: “is het nu kerstmis”. Op het antwoord “ja” liep hij naar het raam, deed de gordijnen open en heeft daarna een uur teleurgesteld voor zich uit zitten kijken alsof hij daarmee de sneeuwvlokjes met 15 graden Celsius zelf naar beneden zou kunnen kijken.

Helaas geen witte kerst dit jaar! Het vooruitzicht dat het in Tsjechië wel zou gaan sneeuwen als we terug zouden zijn, maakte het voor Niels ook wel weer goed om terug te gaan naar Tsjechië. Gelukkig was het ook echt aan het sneeuwen zodra we de grens tussen Duitsland en Tsjechië over reden. Meteen ook geen hand voor ogen meer te zien, maar we hadden sneeuw. Tussen Praag en Brno werd de sneeuw weer beduidend minder, dus Paul en ik begonnen al een beetje te zweten, maar uiteindelijk thuis in Tsjechië aangekomen lag daar sneeuw!! Niels wist niet hoe snel hij zijn sneeuwkleren uit de auto kon krijgen en lag al in de sneeuw voor een sneeuwengel. (en Tijme deed natuurlijk net zo vrolijk mee!)

De volgende dag hebben we heerlijk gewandeld in het bos en bleek de helling bij ons huis zeer geschikt om met een rotvaart vanaf te sleeën. Sarah en Antony waren inmiddels ook weer thuis en hadden het zelfde idee. De Nederlandse “koek en zopie” ging er goed in.

Het duurde even voor de sneeuw ging plakken en we een sneeuwpop konden maken, want het was er gewoon te koud voor. De maandag dat de jongens weer naar school moesten was het -9 met een gevoelstemperatuur van -20. Echt heel guur. Geen lange wandeling die dag!

We hebben voor de kinderen ski’s en schoenen kunnen huren voor een seizoen. Paul is uiteindelijk ook geslaagd en heeft nieuwe skischoenen en tweede hands ski’s gekocht, waar hij heel blij mee is.

Zaterdag 16 januari zijn we naar Nové Město na Moravia gereden en hebben de mannen twee uurtjes geskied. Leuk om te zien dat Niels een beetje bang was in het begin, maar bij het derde hellinkje super goed naar beneden kwam. Alleen Tijme had pijn in zijn voetjes en wilde eerder stoppen, die ski schoenen zijn we dus maar wezen ruilen voor een grotere maat.

Zaterdag de 23e zijn we wezen schaatsen in Ivanovice. Op het pleintje waar in de zomer het dorpsfeest gehouden werd, hebben ze nu water gespoten. Voor 10 ckr (40 eurocent) kunnen ze schaatsen zolang ze willen en zolang het vriest natuurlijk.

De dag erna zijn we nog een keer naar Nové Město geweest waar ook wereldkampioenschappen crosscountry skiën werden gehouden. Om 8 uur thuis vertrekken betekend om 9 uur daar. Er is één stoeltjes lift en één helling die in twee afdalingen is gesplitst. Eigenlijk perfect voor de kinderen om weer even op de ski’s te staan en voor Paul om ze weer wat nieuwe dingen te kunnen leren. Te klein voor Paul om zijn ski’s goed uit te kunnen proberen. Al met al een leuke en goed voorbereiding voor de wintersport in Gerlos met de familie Barends en vrienden. Het enige waar ik bang voor ben is dat ik er waarschijnlijk toch aan moet geloven om het snowboarden uit te proberen wil ik nog met mijn mannen samen van de helling af kunnen!! HELP!!

Inmiddels is de sneeuw weer weg in  Brno en hebben we vandaag zelfs in de zon met een strak blauwe hemel  buiten een kop thee gedronken en even gefacetimed met de papa’s en mama’s. Ook weer heerlijk.

Liefs uit Tsjechië!

1. Hanny Oerlemans:
    31 januari 2016
    Lieve Tijme en Niels, wat hebben jullie een prachtige sneeuwpop gemaakt zeg, fantastisch !
    Dat was genieten daar he, ik zie het op de foto,s.

Liefs voor jullie en natuurlijk ook voor papa en mama.
  2. Carolien Verbeet:
    15 februari 2016
    Heb iets verkeerd gedaan, maar wil Tyme feliciteren met zijn verjaardag,
    heb de kaart te laat op de post gedaan . Sorry heb je niet vergeten,
    dikke knuffel , en groetjes aan Niels en papa +mama!! (ouwe tante,hi hi)
    carolien